Materiály od firmy DINITROL byly v minulosti v naší provozovně ošetřovány podvozky a rámy automobilů GAZ pro český trh, proto si též dovolíme tvrdit, že v tomto oboru máme bohaté zkušenosti.
Převážná většina ušlechtilých materiálů používaná při výrobě vozidel, dopravní techniky konstrukcí a strojírenských výrobků všeobecně má z procesu výroby v sobě určitou energetickou „napjatost“, kterou se přirozené procesy (koroze) snaží uvést do původního stavu.
Všeobecně jsou požadavky na přípravu ploch a průběh nanášení podstatně nižší než u nátěrových systémů a přesto dávají v mnoha případech i lepší výsledky.
Prvotní je nanášení antikorozních přípravků stříkáním. Běžně se však užívá i natírání válečkování, máčení atd. Přípravky jsou silně tixotropní – po aplikaci mají sníženou stékavost, což se výrazně projeví u přípravků pro podvozky vozidel. Mastnota ani například „pevná rez“ z předchozího provozu ošetření nevadí. Požadavkem pro kvalitní ochranu výrobku je dobré rozprášení antikorozního přípravku a tedy rovnoměrné a úplné pokrytí ošetřovaných ploch. Tím vznikne spojitý ochranný film s „konstantní“ silou. To je zajištěno kvalitní aplikační technikou.
Techniky nanášení materiálů - jak bylo řečeno, požadavkem pro kvalitní ochranu výrobku je dobré rozprášení antikorozního přípravku a tedy rovnoměrné a úplné pokrytí ošetřovaných ploch.
Prvotní je nanášení antikorozních přípravků stříkáním. Běžně se však užívá i natírání válečkování, máčení atd. Přípravky jsou silně tixotropní – po aplikaci mají sníženou stékavost, což se výrazně projeví u přípravků pro podvozky vozidel. Mastnota ani například „pevná rez“ z předchozího provozu ošetření nevadí. Požadavkem pro kvalitní ochranu výrobku je dobré rozprášení antikorozního přípravku a tedy rovnoměrné a úplné pokrytí ošetřovaných ploch. Tím vznikne spojitý ochranný film s „konstantní“ silou. To je zajištěno kvalitní aplikační technikou.
Na základě vašich častých dotazů, ať už písemných nebo telefonických, jsme se rozhodli odpovědět na nejčastěji kladené otázky. Doufáme,že vám to usnadní rozhodování o této službě nebo alespoň rozšíří obzory v dané tématice antik. ochrany automobilů, která v posledních letech zažívá doslova „comeback“.
1. Nebude se mi nástřik na podvozku loupat?
Odpověď: Antikorozní materiál, který používáme, má univerzální přilnavost a jeho následná obnovitelnost je velmi snadná, dokonale váže na předchozí nástřiky a zásadně nenarušuje žádné materiály ve struktuře vozidla (guma, plasty atd.).
2. Mám starší vůz a některá místa jsou už prorezlá, vadí to nástřiku podvozku?
Odpověď: Nástřiku to nevadí, právě naopak. Námi nanášené materiály účinně karoserii chrání /prevence/ a též působí pasivně na již započatou korozi a svojí pigmentací aktivně pracují proti uvedeným procesům. Před samotným nástřikem rez odstraníme mechanicky nebo chemicky. Poté se použije tzv. dvouvrstvá metoda (po vzlínavém přípravku).
3. Je lepší provádět nástřik v létě nebo je to jedno?
Odpověď: Nástřiky provádíme celoročně.Podvozek je nutný omýt tlakovou vodou a zbavit všech nečistot.Po usušení a odstrojení (např. plastové podběhy, kryty atd.) provádíme nástřik. Dutinový vosk se napustí rozprášením do nepřístupných a přeplátovaných míst.Po aplikaci vytěsní z těchto prostor vodu a vlhkost, svojí vzlínavostí prostoupí veškeré spoje a vytvoří pružný voskový film s několikaletou životností. V případě, že je již konstrukce napadena korozí, zabraňuje jejímu dalšímu průběhu.
4. Dá se tedy již započatá koroze definitivně zastavit?
Odpověď: Antikorozní dutinové přípravky vzlínají až do míst mezikrystalické (důlkové) koroze a zabrání jejímu dalšímu průběhu (existující korozi chemicky nepřemění, ale účinně ji pasivují.
5. Vrtáte do karoserie otvory?
Odpověď: Je pravda, že v éře škodovek, žigulíků, felicií atd. se běžně navrtávaly otvory do prahů, dveří apod. Samozřejmě vlastníme přípravky, frézy a sady záslepek na tyto otvory, ale dnes se to už nepoužívá a zákazníci si to ani nepřejí.Moderní automobily jsou opatřeny otvory již z výroby. Kvalitní ošetření vozidla a především jeho „úplnost“ z hlediska dutin je zaručena postupem aplikace dle schémat antikorozního ošetření. Databází těchto schémat na běžný sortiment většiny světových výrobců je vybaveno i naše pracoviště.
6. Má v dnešní době tato služba ještě smysl?
Odpověď: Určitě ano. Karoserie zůstává nejdražší částí vozu vlivem naznačených pochodů ztrácí svoje vlastnosti (pevnost a tedy bezpečnost, vzhled atd.) a vzniklé škody jsou zásadní a nevratné. Musím dodat, že naši klientelu tvoří klasičtí škodovkáři 30%, majitelé vozů se stářím cca 6 let 30% a v neposlední řadě nás oslovují přímo autosalony či majitelé nových automobilů 40% - tato skupina se stále rozrůstá.
7. Vlastním úplně nový vůz a výrobce mi za určité neproreznutí ručí, nebo je to jinak?
Odpověď: Zde je potřeba důsledně rozlišovat co deklaruje výrobce a co dealer, tedy prodejce. Antikorozní vosky jsou potřebnou ochranou nového vozidla v době uvedení do provozu a jsou „vitamínem“ konstrukce po celou dobu provozu a je všeobecně známo, že výrobci dnes hledí na své výrobky tzv. „spotřebně“ .Majitelé dodávek, off- roadů, ale i osobních vozů by vám mohli vyprávět, jak jejich podvozek vypadá po třech letech, když některá místa jsou neošetřena z výroby. Na druhou část otázky mohu říci jen toto: někteří prodejci vám dávají záruku na neprorezivění karoserie čtyři, pět , šest a já nevím kolik ještě let, je to ovšem služba podmíněná, kdy se musíte dostavit v pravidelných intervalech na servis a podrobit se kontrole (jinými slovy - ručíme, že po dobu pěti let nedostanete kašel, ale každé čtvrtletí musíte utratit v naší lékárně 2000,- Kč za sirup proti kašli). Je to jen můj názor, jediné co vám poradím abyste si na parkovišti vyhlédl přibližně pětiletý vůz a sám se přesvědčíte v jakém stavu se nachází.
8. Jak dlouho to děláte a jaké máte zkušenosti?
Odpověď: Počátky naší firmy sahají do minulého století, kdy jsme se vedle naší karosářské činnosti věnovali okrajově ochraně podvozků.Zlom nastal když nás oslovil importér dodávkových vozů ohledně předprodejní antikorozní ochrany. Po vyzkoušení různých podvozkových materiálů jsme nakonec navázali dlouholetou spolupráci s fy DINITROL, která vybavila naší provozovnu profesionálním nářadím a materiály, zaškolila nás a předala veškeré know-how. Tím se dostáváme do dnešní doby, kdy tuto službu nabízíme vám, koncovým zákazníkům, na vaše vozy.
9. Mohu si nástřik provést sám?
Odpověď: Můžete, supermarkety nabízejí různé hobby spreje, ale v tomto případě nehovořme o nějakém antikorozním nástřiku.Dokonce si troufám trvdit, že tzv. USB pistole, které používají některé dílny nemohou ošetřit podvozek „celistvě“. My tyto přípravky nepoužíváme; naše pracoviště je vybaveno profesionálními vysokotlakovými pumpami, které materiál dopravují ze svého zásobníku tzv. SYSTÉM AIRLESS stříká se vysokým tlakem bez použití vzduchu ve vlastním procesu přenosu materiálu.
10. Zdá se mi, že je stále vlhko na aplikaci.
Odpověď: Dutiny automobilů (prahy, dveře, nosníky atd.), nevyžadují prakticky žádnou přípravu před ošetřením. Díky vysoké vzlínavosti přípravků a vhodnému povrchovému napětí tyto ošetří i nepřístupné prostory a vytěsní z nich vodu. Vlhkost není tedy překážkou dokonalé ochrany dutin. Vosky zabrání přístupů korozních činitelů,vlivem vzlínavosti 30 – 100 mm ošetří dutiny vozu i tam kam jiné systémy( barvy) „nemohou“.
11. Jaké používáte výrobky?
Odpověď: Využíváme výhradně nabídku antikorozní ochrany Dinitrol určenou jak pro výrobce vozidel tak jejich provozovatele, ale i pro ochranu výrobků v průběhu procesů např. zámořského transportu atd.Výrobky mají ve světě více jak 60 let tradice v uvedených oblastech.Výrobky jsou ověřovány renomovanými zkušebnami.Například v Německu disponují schválením WARENTEST a jejich používání na vozidlech schvaluje i firma MERCEDES BENZ.
12. Nastříkáte mi podvozek vlastním materiálem, zbyl mi od minulého nátěru?
Odpověď: Bohužel ne. I já si pamatuji na dědečka jak každé jaro natíral na kolébce „čímsi“ svojí Škodu 100. Tato doba různých kaučukových , asfaltových a nebo silničářských barev je nenávratně pryč.Dnes je kladen na podvozky vetší nárok (různá ramena, stabilizátory, silentbloky atd.), proto prosím používat jen profesionální přípravky, které ničemu neuškodí.
13. Provádím přestavbu dodávkového vozu na obytný (Ford Tranzit), můžete mi poradit ohledně ošetření vozu.
Odpověď: O podvozku se bavit nebudeme to je snad jasné. Ale upozornil bych vás na zvýšenou opatrnost u ošetření karoserie zejména v obytné části vozu (doporučil bych dvojnásobnou „poctivou“ vrstvu vosku paradoxně zejména ve vyšších částech vozu a stropu. Vzdušná vlhkost je neúprosná a kdo se někdy probudil v karavanu, či měl tu čest přespat v osobním autě mi dá za pravdu - zarosený je celý vůz. Pokud si někdo z vás vzpomene na staré kulaté autobusy RTO, tak právě u těchto vozů nejvíce trpěla střecha, která začala rezivět jako první. Proto také nádstavby karavanů (nebo alespoň střecha např. VW Kalifornia) jsou plastové, laminátové, atd.
14. Chci si auto nechat asi jen tři roky, mám ho nechat ošetřit?
Odpověď: Ano. Minimálně stabilizujete jeho provozní stav a zvednete cenu při jeho plánovaném prodeji.
15. Strejdovi udělali nástřik za nižší cenu!
Odpověď: Bohužel z vaší otázky nevyplývají okolnosti služby, možná váš strejda našel v odstavném pruhu asfalt po silničářích a natřel si vůz válečkem sám. Ale dost vtipkování. Vím, kam míříte a tak na vaši jednoduchou otázku odpovím složitě. Aby program antikoroze měl vůbec smysl musí se dělat poctivě. Po přistavení vozu v první fázi umyjeme podvozek aktivním čističem a tlakovou vodou, poté se demontují plastové podběhy různé krytky atd. Tyto prostory se též očistí a připraví na nástřik, v některých případech se demontuje výfuk apod., karoserie se vysuší odstraní se rez (mechanicky nebo chemicky) nebo se zvolí tzv. diferencovaný zástřik což je podstřik zrezlých míst penetrantem, auto se zabalí popř. se zakryjí části před zastříkáním - např. převodovka, bubny brzd apod. Poté se aplikuje samostatný nástřik a nastrojení v opačném gardu. Kompletní ošetření je naším “stylem“ práce. Z těchto objektivních důvodů nemůžeme s cenou hýbat a ta je stálá. Věřím, že zákazníci sami vytuší, že se snažíme dělat maximum (viz naše videa).
16. Viděl jsem nastříkaný podvozek stříbrným přípravkem, asi tlumex, používáte i jiné odstíny.
Odpověď: Je pravda, že jsme měli v nabídce stříbrošedý nástřik podvozků, ale zákazníci sami vyžadovali nástřik černý. Prostě to už je taková klasika a tak nástřik musí být „ČERNÝ“. Kdysi jsme dělali zapálenému veteránistovi nástřik podvozku v barvách anglické vlajky, v tomto případě se použily přelakovatelné podvozkové přípravky.
17. Kolik aut ročně nastříkáte?
Odpověď: Nikdo z nás to nepočítá, ale myslím tak v průměru jeden až dva týdně, může to být tak cca 80 aut ročně. Např. tento týden jsme zvládli vozy tři VOLHA 21, RENAULT CLIO a TOYOTA HILUX III, takže vidíte že i klientela je různorodá.
18. Co je to vlastně rez?
Odpověď: Encyklopedie říká toto:
Co to je koroze?
Koroze je velmi jednoduchý jev. Způsobuje ho sama příroda. Člověka svým způsobem trestá za to, že se naučil oddělovat některé atomy, které ona už miliony let téměř nerozlučně spojuje. Kovy se v přírodě vyskytují v podobě oxidů. To, co horníci těží, není železo, ale oxid železa, tedy železo svázané s kyslíkem. Úkolem hutníků je tyto prvky od sebe oddělit a získat užitečný kov. Manuel Morcillo, ředitel španělského Národního výzkumného ústavu metalurgického, má prosté vysvětlení: "Tak, jako se o člověku říká, prach jsi a v prach se obrátíš, platí o kovech, že oxidy jsou a v oxidy se obrátí." O některých to platí méně, o některých více. Existuje malá skupinka ušlechtilých kovů v čele se zlatem a platinou, které oxidaci nepodléhají vůbec nebo jen pomalu. Obecně je koroze definována jako chemický proces, který postupně mění vlastnosti kovu. Nejčastěji je tento proces způsobován oxidací a vede k úbytku kovu, resp. jeho elektronů. V případě železa a oceli je rez porézní a podporuje další postup oxidace až do rozložení celého materiálu. U mnoha lehkých a barevných kovů je to trochu jinak. Tvoří se neprostupná oxidační vrstva (například oxid hlinitý u hliníku nebo patina u mědi), které zamezí další korozi. Vezměme si jako příklad sochu vyrobenou z oceli. Při styku s atmosférou, která obsahuje kyslík a vodu, se na jejím povrchu vytvářejí vlastně baterie se záporným pólem, v němž železo ztrácí své elektrony, a kladným pólem, v němž voda a kyslík elektrony železa přitahují. Mezi oběma póly se tento neustálý pohyb elektronů projevuje viditelně jako reznutí - vznikají oxidy železa. Tento typ koroze se nazývá elektrochemická. Pokud se přidá ještě síra, vznikají při podobném procesu oxidy síry. Existuje i rychlejší koroze, která probíhá pouze při velmi vysokých teplotách, například při tavbě. Roztavené železo se spontánně spojuje s okolním kyslíkem nebo sírou bez přítomnosti vody. Vznikají opět oxidy železa, kterým se říká struska. Korozi urychlují i některé látky, například chloridy a kyseliny. V oblastech blízko moře s prostředím bohatým na chloridy a v průmyslových oblastech, kde se vyskytují kyseliny, je proto koroze mnohem agresivnější.
Význam nejčastěji používaných cizích termínů ...
PENETRACE - pronikání materiálů
TIXOTROPNÍ - nestékavý nátěr, též vlastnost některých látek přecházet za nezměněné teploty z pevného stavu do kapalného a zpět
BITUMEN - živice neboli bitumen je souhrnné označení pro organické kapaliny, které jsou vysoce viskózní, černé barvy a zcela rozpustné v sirouhlíku; asfalt a dehet jsou nejčastější formy živic
ABRAZE - obrušování
KOROZE - rozrušení materiálů
Oslovili jsme vás? Máte další dotazy? Chcete se o něčem poradit? Neváhejte nás kontaktovat, vše společně probereme a najdeme společné řešení.